Welke maat velgen voor een corsa B?

Forumindex Forums Modellen Corsa Welke maat velgen voor een corsa B?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    sarends
    Lid

Hallo,

Ik ben toe aan een setje winterbanden voor m’n corsa B uit ’96. Hij is verder helemaal standaard, niet verlaagd o.i.d. Nu leek dit me wel een goed moment om er meteen wat bredere banden onder te leggen, dus m’n vraag is; wat voor velg/bandenmaat past er nog fatsoenlijk onder mijn corsa zonder dattie aan gaat lopen in wielkasten en dergelijke? Standaard ligt er 165/70tr13 onder.

Alvast bedankt!

RISL
    Moderator

Hey, het wordt op prijs gesteld als je je even voorstelt voordat je vragen gaat stellen in ons voorsteltopic.
    Normaliter gebruik je even brede of smallere banden als winterband, zodat ze wat meer door de sneeuw ‘snijden’ en je een wat hogere vlaktedruk hebt.

Je zou dus kunnen overwegen om je huidige velgen te gebruiken voor de winterbanden en in het voorjaar een grotere velgmaat met bredere banden te kiezen.
    Dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor 16 inch met een breedte van 195, dat zijn dan al flinke jongens in vergelijking met wat je er nu onder hebt liggen.

sarends
    Lid

Hoi,

Bedankt voor de tip! Bij deze meteen maar even het voorstel rondje, excuus dat ik daar in m’n enthousiasme niet mee begonnen ben.

Ik ben Sebastiaan, kom uit omgeving Arnhem en rij sinds pak ‘m beet jaar dus een Corsa B 1.4 uit ’96. Bevalt tot nog toe goed, alleen de snelheid valt een beetje tegen.

Als ik het zo lees denk ik dat ik dan maar even de standaard maat winterbanden pak en inderdaad in het voorjaar wat groter ga, het ‘snijden in de sneeuw’ klinkt wel logisch namelijk.

Als ik voor 16 inch ga moet dan de hoogte van het rubber vanaf de velg wat minder worden? Als ik de bandenmaat doorheb is dat nu 70mm, toch?

Groet,

Sebastiaan

RISL
    Moderator

Ja, de hoogte van de band (de wang) moet kleiner worden.
    De hoogte nu is geen 70 mm, maar 70% van de breedte van de band (70% van 165 mm dus).
    Je moet qua omtrek ongeveer gelijk blijven, omdat anders je snelheidsmeter veel gaat afwijken.

Dat kan heel handig op deze site: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Als je bij 16 inch en een breedte van 195 mm naar een wanghoogte van 40% gaat, wijkt de omtrek maar 0,2 procent af.

sarends
    Lid

Thanx, hier kan ik wel wat mee!

RISL
    Moderator

Bij het aanschaffen van andere velgen moet je naast de steek en de naafdiameter (bij originele opel-velgen zijn die allemaal gelijk) ook op de ET-waarde letten. Anders kan het alsnog gaan aanlopen.

sarends
    Lid

Ik zat, voornamelijk vanuit een kosten overweging, sowieso te denken aan gewone standaard stalen velgen, maar dan een maatje groter. Het gaat me voornamelijk om wat meer grip. En op termijn wat stuggere veren/schokdempers, verlagen is wat mij betreft niet echt nodig. Lijkt me toch ook wat onpraktisch met al die drempels hier. Zolang ‘ie maar wat minder dweilerig word ben ik blij.

McKaamos
    Deelnemer

Dweilerig? Dat is een ophaningsprobleem. Niet zozeer de banden.
    Is bij praktisch elke Corsa B zo. Standaard een behoorlijke dwijl.
    Ze staan ook aardig hoog op de poten, dus verlagen is geen probleem. 30mm zakken levert geen problemen op.

Als ik jou was zou ik een verlagingskitje of een schroefset nemen en dan pas gaan kijken naar andere velgen+banden
    Op termijn heb ik dan wel een set stalen velgen over voor je Corsa, 14inch. Komen dan van mijn Corsa B GSi af. Ben atm bezig met nieuwe velgen.

sarends
    Lid

Had al het idee dat het vooral aan de ophanging ligt. Maar eerst maar ff verhuizen voor ik aan een schroefset ga. In elk geval alvast bedankt voor het aanbod!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.