Wat is wijsheid bij deze motorschade?

Forumindex Forums Modellen Astra Wat is wijsheid bij deze motorschade?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Momfer
    Lid

mijn X16SZ met slechts 140k op de teller uit ’95 die liep als een naaimachientje besloot dit weekend op er plotseling mee op te houden en een grote stoomwolk uit te spugen. Gevolg een leeg koelsysteem en zeer wss een vastloper. Nu zou het zomaar kunnen dat er hier mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt, vandaar mijn vraag wat is wijsheid?
    A: de X16SZ repareren? Ligt uiteraard aan de schade, maar waar kan ik het beste beginnen met kijken om de schade vast te stellen zodat er een goede beslissing gemaakt kan worden?
    B: de X16SZ vervangen? Aangezien hij niet de snelste was is dat een goed moment om te kijken naar iets groters/snellers maar wat past er allemaal in zonder extra laswerk? (ik kan niet lassen)
    C: de auto vervangen? Heeft niet mijn voorkeur, ding is verder prima en heb er ondertussen alweer aardig wat tijd inzitten.

Voila mijn dilemma, vandaar mijn vraag wat is wijsheid….wie heeft er tips voor mij?

trashmetal
    Deelnemer

deze blokjes slaan niet zomaar vast
    zou eerst eens kijken of deze nog te redden is
    en anders een goede gelegenheid er een sneller blokje in te hangen
    een x16xe bijvoorbeeld ;)

Momfer
    Lid

:-) waar kan ik het beste kijken om te zien of deze nog te redden is?

trashmetal
    Deelnemer

probeer hem eerst eens met de hand rond te draaien
    ik denk zelf dat je radiateur geklapt is als ik het zo lees
    zou gewoon het hele koelsysteem goed uitspoelen met een tuinslang
    alles weer terug monteren en aanslingeren

ps en andere radiateur als die indd kapot is…

Momfer
    Lid

oke, ik ga een sleutel op de krukas zetten en kijken of ik hem rond kan draaien. Update volgt.

trashmetal
    Deelnemer

@Momfer wrote:

oke, ik ga een sleutel op de krukas zetten en kijken of ik hem rond kan draaien. Update volgt.

:thumb

Haasje17
    Moderator

Oja rechtsom draaien he niet linksom..

koenelsenaar
    Deelnemer

rechtsom vanaf de zijkant van de auto?

trashmetal
    Deelnemer

als je naar de pulley kijkt

koenelsenaar
    Deelnemer

ja idd, dat bedoel ik :D

Momfer
    Lid

LOL linksom of rechtsom ;-) hij draait nog rond met de hand, alles draait mee, riem ziet er nog goed uit (zou ook pas bij 180k aan de beurt zijn dus nog bijna 40k te gaan.)

Volgende idee graag :-)

trashmetal
    Deelnemer

je vergeet te vrtellen of je radiateur nog goed is ;)
    gewoon alle koelslangen loshalen alles uitspoelen met de tuinslang
    alles weer terug monteren en afvullen met kvs
    en gaan met die banaan :thumb

Momfer
    Lid

heb de slangen van de radiator losgehad en doorgespoeld, ene kant water in en de andere kant er weer uit. Niks schokkends gemerkt….
    Iemand nog een idee?

trashmetal
    Deelnemer

wat je nog zou kunnen doen is de compressie testen van de cilinders
    kan ook wezen dat je koppakking er uit ligt

GSI Racer
    Deelnemer

koppakking stuk?
    ging je motor koken?

vul hem weer eens met kvs en laat hem opnieuw lopen
    houd je temperatuur in de gaten en kijk of de ventilator aan slaat bij +/_95 of 100 graden
    als je motor de koelvloeistof er weer uit gaat duwen is de koppakking zeer waarschijnlijk stuk

Momfer
    Lid

ik heb binnen niks gemerkt van een kokende motor, de wijzer stond op normale temperatuur. Pas toen hij afsloeg en er een stoomwolk onder de motorkap vandaan kwam werd dat duidelijk. Ik heb wel een metaal achtig schurend geluid gehoord vlak voordat hij afsloeg, nog geen idee wat dat was. De waterpomp was het iig niet. Op de peilstok zie ik alleen olie, geen sporen van water. Dat wil wss niet zeggen dat de koppakking NIET kapot is? Het kan ook nog een zuigerveer zijn lijkt mij, iets wat me meer richting een andere motor zal duwen. Maar zover zijn we nog niet, ik sta open voor suggesties….

trashmetal
    Deelnemer

toch maar compressie testen ;)
    ook dan moet je verschil meten…..

GSI Racer
    Deelnemer

inddd. compressie meten ja.
    heb je verlies, dan cilinderlektest doen :thumb

loopt hij wel nog gewoon nu?

Momfer
    Lid

Nee hij loopt dus niet meer, dat is de kern van het hele verhaal :vertag
    heb wel even geprobeerd maar hij (de startmotor) had flinke moeite met ronddraaien, al moet ik het nog eens met een betere accu proberen.

opelpower89
    Deelnemer

wat moet je lassen bij motor ombouw dan ??? :hmmz

Momfer
    Lid

kan me voorstellen dat niet alles 1:1 past en er dingen zoals wellicht een motorsteun wellicht verplaatst zou moeten worden of iets dergelijks? Dat is dus niet de bedoeling :agent

trashmetal
    Deelnemer

elke motor heeft zijn eigen steunen en zijn allemaal gewoon in te bouten zonder laswerk ;)
    mijn astra had ook een x16sz en heb er een x16xe in gehangen zie avatar :thumb

Momfer
    Lid

ah oke dat is mooi dat wist ik niet. Als ik deze motor niet meer aan de praat krijg moet ik daar maar eens naar op zoek….

trashmetal
    Deelnemer

het makkelijkste is een c16xe te nemen want deze heeft geen startonderbreker egr en secundaire lucht injectie
    wel moet je een andere brandstofpomp plaatsen omdat je van singlepoint naar multipoint injectie gaat
    als je het vliegwiel wisselt met die van de x16sz kun je de koppeling ervan ook mee gebruiken
    plus het vliegwiel van de x16sz is plat en van de xe is een kom, scheelt dus een paar kilo

Gr. Mario

kaneelschep
    Deelnemer

Hoe weet je zo zeker dat de waterpomp nog heel is dan? Dat maak ik even niet op uit je verhaal ;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.