Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Na ongeluk blijft auto in achteruit vastzitten
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 4 maanden geleden door
ZwarteCrosser.
-
AuteurBerichten
-
26 augustus 2015 om 09:43 #17273293
Hallo allen,
Onlangs heeft mijn zusje de Opel Corsa van mijn ouders total loss gereden. Heel vervelend, maar gelukkig bracht ze het er van af met alleen een gekneusde knie. Nou willen een vriend van mij en ik volgend jaar meedoen aan de Zwarte Cross en wij kregen de Corsa cadeau van mijn vader. Erg fijn natuurlijk, maar nu blijkt dat de auto alleen achteruit kan rijden. Ik zal het probleem uitleggen.
De auto is gewoon te starten met de koppeling in. Wanneer de koppeling losgelaten wordt, gaat de auto achteruit. Het vreemde is, of de motor nou aan of uit staat, dat de versnellingen 1, 2 en achteruit niet te bereiken zijn. De versnellingen 3, 4 en 5 zijn wel te bereiken met de motor uit of met de motor aan en de koppeling in. Als de motor aanstaat kan dus ook naar die laatstgenoemde versnellingen geschakeld worden, maar zodra de koppeling langzaam opkomt, zakt de motor in toeren.
Kortom, de motor staat altijd vast in de achteruit.Ik dacht eerst dat dit lag aan de schakelstang. Dat deze verbogen was tijdens de duik in de sloot of tijdens de berging. Ik heb de schakelstang losgemaakt van de gaffel bovenop de versnellingsbak. Ik kon de gaffel met de hand bewegen, maar dit maakte allemaal wel weinig verschil. Ik heb daarna dat blok waar die gaffel aanzit losgedraaid van de bak (ik weet de naam niet van dat onderdeel). Ik zag dat de gaffel een mechanisme aandrijft die er voor zorgt dat in de bak 3 vorken met elk 2 tanden in beweging worden gezet (3×2=6. 6 versnellingen, want 5 + achteruit). 3 van de 6 tanden kon ik bewegen. Dit klopt dus inderdaad met dat ik de 1,2 en achteruit niet kan bewegen en de 3, 4 en 5 wel. Het probleem lijkt dus in de bak te zitten.
Ik heb al gegoogled op dit probleem, maar ik kon niks vinden. Ik heb op dit forum al wel twee topics gevonden met hetzelfde probleem, maar zonder oplossing erbij vermeld. Ik heb de beide heren al wel ge-pm’d, waarvan eentje niet achter het probleem is gekomen en de ander nog geen tijd heeft gehad te reageren vermoed ik.
Ik heb ook ergens gelezen dat dit kan komen door dat een aandrijfas een tik heeft gekregen. Maar ik zie graag jullie ideeën tegemoet! Alvast bedankt voor jullie hulp!
26 augustus 2015 om 12:49 #18294606richardschaeks
DeelnemerWat is bouwjaar van je corsa? Corsa a,b,c,d of e?
Dus als je de schakelstangen los haalt van je versnellingsbak kun je ook niet schakelen met ‘de gaffel’ ?Is er geen aandrijfas de bak ingedrukt door het ongeluk?
26 augustus 2015 om 15:04 #18294607De Corsa is uit 2000, dus dan gaat het om een B-corsa.
Ik kan met losgekoppelde schakelstang wel schakelen met uitgeschakelde motor, maar dat is maar in 3 versnellingen. Dit komt overeen met het schakelen met de schakelpook (3, 4 en 5).
Vette kans dat die de bak in is gedrukt. Rechtsvoor is namelijk de band eraf gedrukt naar de binnenzijde na het ongeluk.
Stel dat dit is gebeurt, hoe erg is hierbij de schade? En wat is dan die schade in de bak? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.