LMM-problemen, Lambda-foutcode, samenhang ?

Forumindex Forums Modellen Corsa LMM-problemen, Lambda-foutcode, samenhang ?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Anoniem
    Inactief

De laatste tijd deed onze Corsa B (X12XE) het niet zo fijn, vooral bij flink gasgeven ging het niet goed: tussen de 3000 en 4000 toeren hield ‘ie dan in, en soms motorstoringslampje. Gisteravond is de LMM vervangen door een nieuwe (origineel Bosch, heb de onderdeelcodes gecontroleerd). Het motortje loopt nu een stuk beter.

Anderzijds, bij uitlezen kwam er een foutcode naar voren over de lambda-sensor. Helaas weet ik niet exact welke code het was. Op het forum vond ik in dit topic al dat een foutcode over de lambdasensor veroorzaakt kan worden door een defecte LMM. De garagist heeft inmiddels een andere lambdasensor besteld maar zo te lezen kan ik dat nog wel even achterwege laten, of redeneer ik dan verkeerd ?

Het inhouden is weg, schokken bij afremmen doet ‘ie nog wel maar dat lijkt me iets wat in de gasklep zit, of de stappenmotor.
    (Stappenmotor is trouwens een tijdje geleden vervangen maar helaas door een imitatieonderdeel, het moest toen acuut en ik had dus geen tijd zelf op internet eentje te vinden voor een geschikte prijs).

De hamvraag: is vervangen van de lambdasensor nog zinnig nu na vervangen van de LMM de motor goed loopt en het lampje niet meer aan is gegaan ?

Anoniem
    Inactief

Nog even gebeld met de garage, de foutcode van gisteren ging over dat het signaal van de lambda niet goed zou zijn. Bij LMM-problemen zou hij eerder meldingen over een te rijk of te arm mengsel verwachten, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Nu staat het onderhoudsinterval voor die lambdasensor op 160.000 kilometer en ons wagentje heeft 158.1xx gelopen op dit moment, dus we doen ‘m toch maar denk ik :)

wim-v6
    Deelnemer

Voor een Lambda sensor staan geen Kilometers voorgeschreven..
    Deze laat je gewoon zitten tot ie niet meer werkt, bij de een geeft ie het al op bij nog geen 100.000km, bij de ander gaat ie 400.000km mee..

Willem

Anoniem
    Inactief

Waar ‘ie dat dan vandaan haalt (of op welke manier ik het verkeerd begrepen heb) is me niet helemaal duidelijk. However, we gaan ‘m gewoon laten vervangen :)

bandido
    Deelnemer

Garages zijn wel snel met iets vervangen, wat achteraf helemaal niet nodig is.
    Daarom kom ik niet meer in een garage met de auto`s :D

Anoniem
    Inactief

Sjah, ik ben hartstikke tevreden met deze garagist, serieuze kerel die hard werkt voor zijn geld en eerlijk zijn werk doet. :thumbup

Een betere garage kan ik me echt niet wensen en zelf kan ik ook niet alles :)

wim-v6
    Deelnemer

Lambda storingen bij de X12XE zijn meestal veroorzaakt door een Defecte LMM

Willem

Anoniem
    Inactief

Nog even een update (ook voor de Googlers die over een poosje wellicht dit topic vinden):

Na de vervanging van de LMM liep onze Corsa al beter maar schokte nog wel wat bij gasgeven en loslaten (dus veranderende stand van het gaspedaal, zogezegd). Hiervoor is gisteren het gasklephuis schoongemaakt -daar kwamen ‘vingers vol met troep’ uit- en is de boel gereset. De eerste ritten was het schokken nog erger dan vóór het schoonmaken (…) maar na een paar ritjes werd het schokken al minder. Dat zou ook zo moeten zijn heb ik me laten vertellen aangezien de motor zichzelf weer gaat inleren. Per saldo schokt ‘ie nu eigenlijk alleen nog in het toerenbereik 2000-2500 rpm maar wel vrij consequent bij hetzelfde toerental (dus als je gasgeeft op loslaat bij plm. 2250 rpm).

De lambdasensor (merk NTK, is dat een waardige vervanger trouwens ?) is wel binnengekomen maar heb ik nog even niet laten monteren omdat ik eerst wil kijken of de boel met de huidige lambdasensor het goed gaat doen.

Wie corrigeert me op nonsens, domme beslissingen en foute aannames ? :angel

Nick-GSI
    Deelnemer

lambda sondes kan je beter altijd origineel monteren

wim-v6
    Deelnemer

Heb zelf 2 NTK’s in de Vectra, gaat prima.

Wel MET stekker kopen, niet die knoopdingen

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

Anoniem
    Inactief

@wim-v6: heb er inderdaad eentje met stekker, nog in ongeopende verpakking, dus dat is ook wel een voordeel (mocht ik ‘m wellicht alsnog gaan verkopen als we ‘m niet nodig hebben).

Klopt het trouwens dat dat schokken minder wordt omdat de ECU weer gaat inleren hoe de gasklep reageert/werkt ?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.