Help! Vectra b 2000 dashboard doet het niet

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Help! Vectra b 2000 dashboard doet het niet

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Goedendag,

Ik heb een vectra B uit 2000 en sinds eergisteren doet mijn dashboord niet veel meer.
    Toen ik wilde instappen bleek ineens me cv niet te werken toen ik me auto wilde starten deed die niks meer. Ik met de startcabels derop toen kon ik de auto weer starten deed me cv het enzo de cv deed het ook weer maar me dashboard deed niks. Alleen de accu lampje die ging branden en me abs lampje. De ramen kan ik pas bedienen als ik eerst vol gas geef in ze vrij. De toeren teller, kmteller, brandstofmeter enzo doen helemaal niks. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

sw_reijnders
    Deelnemer

ik heb zo’n gevoel dat je dynamo geen klap meer uitvoert,

zet eens een multimeter op je accu met draaiende motor en kijk eens hoeveel volt die geeft.
    toerental gewoon stationair.

dat moet zo’n 13,5 tot 14 volt zijn.
    niet meer en niet minder.

Heb ik laten doen, toen gaf die wel wat minder dan 13 aan maar de accu zelf is op zich nog wel goed,
    Zelf dacht ik ook de dynamo maar de auto start en rijd zonder probleem en alles doet het behaleve de dashboord dan

Als ik gas geef is het ook niet zo dat me lichten minder fel gaan branden, alles werkt zoals t hoort dus ik twijfel echt of t de dynamo is

sw_reijnders
    Deelnemer

nee je auto start NIET zonder problemen anders had je geen startkabels nodig ;)

en als je gas geeft, draait je motor sneller DUS draait je dynamo sneller en wekt die MEER stroom op.
    tuurlijk gaan dan je lampen niet minder fel branden.

je zou je massa kabels eens na kunnen kijken en een extra massa kabel van de accu naar de motor en chassis leggen van minimaal 2,5mm2
    dat is een vrij goedkope verbetering die als het niets helpt, ook niets schaadt.

minder dan 13 volt is overigens te weinig.
    je hebt 13,5 volt nodig om je accu op te laden.

als je dan wat grote verbruikers aan hebt staan, trek je veel te veel stroom.

je motor stationair laten draaien en de spanning meten.
    vervolgens zet je je lichten aan, opnieuw spanning meten
    zet de radio aan en meet nog eens de spanning.

je mag niet onder de 13 volt uitkomen.

Oke ga ik dan maandag ff doen, maar ik kan er dus vanuit gaan dat ik een nieuwe dynamo nodig heb?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.