Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Groot Olie verbruik
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 6 maanden geleden door
McKaamos.
-
AuteurBerichten
-
23 juni 2011 om 20:04 #17236706
Autoblondje
LidBeste Kenners,
In december heb ik een Opel Corsa 1.0 uit 1999 gekocht. Mooi autotje dat prima rijdt en maar 90.000 op de teller had staan. Gekocht van eerste eigenaar.
Een maand lang ging alles goed. Daarna had ik een kleine storing waarbij een bougie stuk is gegaan. De ANWB heeft me geholpen. Zij hebben er een nieuwe bougie ingezet en hij starte meteen en rijdt goed. Twee dagen later ging er een oranje lichtje branden. Het lichtje van de elektronische storing.
Sindsdien verbruikt de auto erg veel olie. iets van elke 800 – 1000 km moet er nieuwe olie bij.Vervolgens gaat de auto ook nog een raar geluid maken. De schade was een nieuwe waterpomp en V-riem (?). Het geluid is weg.
Omdat ik er toch was hebben ze meteen de auto ‘uitgelezen’. Volgens de computer is er een probleem met de EGR klep. Nu zegt de een dat dit de oorzaak kan zijn voor het hoge olie verbruik maar anderen zeggen weer van niet. Die zegt het is de ‘Carterventilatie’ of verstopping van de slagen van de carterventilatie is. Weer iemand ander zegt het zit hem in het blok.
Ik gebruik 15w40 olie.
De auto rookt niet, hij spuit ook geen olie bij een warme motor. De uitlaat is vies maar er komt geen olie uit.
Ik weet niet wie ik moet geloven. En ik heb niet de financien om alles uit te proberen. Graag sugesties wat te doen??????
Alvast bedankt!!
23 juni 2011 om 22:05 #17868770McKaamos
DeelnemerCarterventilatie is makkelijk te checken. Er zitten een paar slangen van het kleppendeksel naar de gasklep en de luchtinlaat.
Zit daar olie in, dan is de ventilatie niet geweldig meer.
Ff schoonmaken zou moeten voldoen.Vertel verder eens iets over die kapotte bougie. Is er iets afgebroken?
Dat kan namelijk lawaai maken en dan moet de kop er af om het er uit te halen. Dan heb je meteen een nieuwe D-riem (jij niet, X10XE is met ketting), V-riem , waterpomp en eventueel spanrol nodig. Eigenlijk ook nog de koppakking, maar die wordt wel eens achterwege gelaten op zulke momenten.
Dat is niet altijd een probleem, maar kan de oorzaak zijn dat je olieverbruik hebt. Dan zit de kop niet meer goed afgedicht en loopt de olie bij de zuigers in, waar het wordt verbrand.
Dat hoeft niet persé in zulke mate te zijn dat er dikke blauwe wolken uit de uitlaat komen.De EGR klep zou ik niet direct aanwijzen als de schuldige. Die komt namelijk niet in contact met olie.
Die is er om uitlaatgas terug te sturen naar de inlaat voor schonere verbranding.
Als je olieverbruik hebt, kan het best dat er aanslag op de EGR klep ontstaat, waardoor die slecht gaat werken.24 juni 2011 om 09:08 #17868771Autoblondje
LidBedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk de bougie is toen stukgegaan. Ik heb het horen rammelen. De man van de ANWB en later de man van de garage hebben gezegd dat het geen probleem meer is. Het stukje is er via de uitlaat uit gegaan.
De waterpomp en de V-riem zijn vervangen. De koppakking niet. Is het de moeite waard daar als nog naar te kijken? Of kan ik doorrijden maar met veel olie gebruik?Wat zijn de kosten?
Ik heb een tweedehands EGR klem gevonden voor €50.- met drie maanden garantie. misschien helpt dat niet tegen het olie verbruik maar dan gaat in ieder geval het oranje alarmlichtje uit (hoop ik!). Maar als ik je goed bergrijp dan kan dat probleem terugkomen als het oliegebruik hoog blijft?
Ik zal ook naar die slangen laten kijken.
Als het olieverbruik niet zo groot was dan zou ik denken dat er niets aan de hand is. Hij rijdt prima. Ik ben alleen bang dat het toch een indicatie is dat er iets aan de hand is. en dat ik er dan mee doorrijdt en de motor helemaal stuk is. Zoiets heb ik eerlijk gezegd eerder gehad :cry Dat wil ik niet nog een keer.
Ik laat je weten of het helpt. En als het niet helpt ook. Dan heb ik vast nog meer advies nodig :hmmz
27 juni 2011 om 21:00 #17868772wim-v6
Deelnemerals er een stukje van de bougie is losgekomen kan ie tussen de zuiger en de cilinder beland geraakt zijn, en dus de boel hebben beschadigd, dit kan verdere gevolgen hebben voor het verdere leven van de motor.
Willem
28 juni 2011 om 14:23 #17868773Autoblondje
LidWillem, bedankt voor je reactie.
Kan het stukje uit de motor zijn gekomen en eerst die schade hebben gemaakt? Volgens de ANWB is het stukje er namelijk weer uitgekomen. Verder heeft de auto geen problemen. Gaat dan samen met een kapotte zuiger of cilinder?
Wat kan ik doen als de zuiger/cilinder stuk is? Hoe weet/merk ik dat het stuk is? Wat voor verdere gevolgen kan het hebben?
28 juni 2011 om 21:35 #17868774McKaamos
DeelnemerAls er een stukje rondgestuiterd heeft in de cylinder, dan kunnen er krassen gemaakt zijn in de wand. Over die kras sluit de zuiger dus niet 100% meer af, waardoor er olie langsheen kan komen en mee verbrand wordt.
Daardoor kan je auto olie zuipen.
Of je het er uit haalt of niet, het kwaad is dan al geschied.Je hoeft er verder geen echte hinder van te ondervinden wat betreft vermogensverlies of andere rare dingen. Hij loopt alleen wel constant olie te verbranden.
Als het echt een absurd diepe kras is, kan je compressie lekken naar de carter waardoor olie opgestuwd word en via je carterventilatie weer de zuiger in geblazen wordt.Fixen kan je alleen door de motor uit je auto te laten tillen, het onderblok te scheiden van de rest, zuigers er uit te halen en dan de boel te laten “honen” (dan zetten ze een soort van boor in het cylindergat om de wand weer vlak te maken.)
Beste lijkt me om even een garage op te zoeken die een endoscoop (camera op een slangetje) heeft.
De endoscoop kan dan via het bougie-gat naar binnen gedrukt worden om de wanden te inspecteren. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.