hallo Opelliefhebbers,
Ik heb een opel astra 1.7 cdti uit 2005 (diesel) met het volgende euvel.
Als de motor warm is komt er een zingend jankend geluid uit de motor.
We hebben geprobeerd te achter halen waar het geluid vandaan komt en als je als het ware boven op de motor naar beneden kijkt komt het zeg maar tussen het dashboard en het blok ( waar je de olie in doet).
De dynamo is onlangs vervangen.
De waterpomp is het ook niet.
de distriebutie riem is het ook niet. daar komt het geluid ook helemaal niet vandaan.
Als je rijd het je motor is warm geworden je maakt wat toeren en je rijd gewoon normaal ergens heen dan hoor je hem janken.
Als je stopt bij het stoplicht dan hoor je hem nog en zakt ie langzaam af en hoor je hem in de verte nog mee zingen.
Als de motor koud is hoor je het niet.
Als je de motor uit zet hoor je als het ware plotseling een piioeee geluid, zoiets van een pomp dat uitschakeld. (misschien me airco of zo) trouwens die heb ik zelden of nooit aan. maar het geluid hoor je ook nog even nazingen.
Als je een dot gas geeft en hij komt weer op zijn gewone toeren dan hoor je het geluid ook nog even als een na wee.
Waarschijnlijk kunnen jullie niks met mijn uitleg maarwie weet is er iemand die het zelfde heeft gehad.
Ben benieuwd.
Ik probeer het geluid nog op te nemen met me telefoon maar de moter overstemd het geluid dus jammer!
Rob