Astra G Z20LET LPG motor probleem?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G Z20LET LPG motor probleem?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    vroemvroem
    Deelnemer

Beste mensen,

Ik heb een Opel Astra G met Z20LET motor met G3 installatie en vanmorgen toen ik naar mijn werk reed ging de motor zich vreemd gedragen. Ongeveer 5 minuten na vertrek thuis (LPG was al ingeschakeld) begon opeens de motor te brommen (klonk een beetje als een brommer maar veel luider dan het normale geluid van de motor) en de auto rammelde van alle kanten. Bijna al het vermogen was weg en motormanagement lampje knipperde. Ik dacht dat het aan de brandstof kon liggen dus schakelde benzine in maar het gedrag van de motor veranderde niet, MM lampje ging na omschakelen wel constant branden.

Bij een stoplicht merkte ik dat de motor stationair op zo’n 250 toeren draaide en het leek of de accuspanning inzakte (dashboardverlichting werd dimmer). Wegrijden ging extreem moeizaam.

Op het werk aangekomen heb de wagen afgezet en meteen weer proberen te starten. Tot mijn verbazing waren alle voorgenoemde gebreken foetsie. Auto startte gewoon, stationair ongeveer 900 toeren, reageerde normaal op indrukken van het gaspedaal. Ik heb in de pauze een rondje gereden (weer ongeveer 5 minuten) en hij liep weer zoals hij altijd deed, ook op LPG.

Ik heb recent een Chinese Opcom aangeschaft om wat te hobbyen en was vanmorgen toevallig de data aan het loggen, nu merk ik dat B1 Long Term Fuel Trim (Bank 1) altijd op -1 staat en vlak voor de motor de mist in ging stond B1 Short Term Fuel Trim (Bank 1) op 25 en na het knipperen van het MM lampje constant op 0. Tijdens het proefritje dat ik in de pauze gemaakt heb varieerde de short teerm fuel trim tussen 0 en 25.

Ik moet bekennen dat ik een beetje een leek ben op autogebied maar wat internetzoeken heeft me geleerd dat 25% een vrij hoge waarde is voor de short term fuel trim. Wat verder zoeken heeft me gewezen op de lambdasondes of luchtmassameter. Voor ik deze lukraak laat vervangen wil ik enkel vragen of hier misschien iemand is die denkt dat het ook een ander onderdeeltje zou kunnen zijn.

Alvast hartelijk dank!

Corsa_GSi
    Deelnemer

Als je toch een OPCOM hebt, wat zijn de foutcodes?

Daaraan kan je zien waar hij een storing gehad heeft.

Het ligt zo te lezen in ieder geval niet aan het LPG systeem, voordat iedereen daarover begint te roepen.

Dit omdat hij op benzine hetzelfde issue had.

vroemvroem
    Deelnemer

Had ik niet aan gedacht omdat het MM lampje niet meer brandde maar de fout is wel in het geheugen opgeslagen, blijkbaar heeft hij een misfire gehad. Zou het kunnen dat hierdoor de cilinder en/of turbo uitgeschakeld wordt/worden? Dat zou nl. het rammelen en lage vermogen verklaren.

Inmiddels ben ik ook zo’n 100 probleemloze kilometers verder dus ik begin te vermoeden dat er ergens een sensor los zit of op een of andere ma ier slecht contact maakt, de vraag is alleen welke

Haasje17
    Moderator

Het klinkt alsof hij op 3 cilinders of minder heeft gelopen.

Kan meerdere oorzaken hebben, gasinjector stuk, bonbineburg stuk of wellicht je bougies aan vervanging toe.

Corsa_GSi
    Deelnemer

Gewoon de bougies controleren en eventueel vervangen. En dan de simpelste nemen die goed zijn voor deze motor en deze dan jaarlijks vervangen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.