advies gevraagd Corsa te heet geweest

Forumindex Forums Modellen Corsa advies gevraagd Corsa te heet geweest

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    cosmo01
    Lid

Goedemorgen,

Experts advies gevraagd :thumb

volgende probleem:

week geleden via een Bovag bedrijf heeft mijn zus een Corsa (Cosmo) 1.2 2007 met 80.000 km gekocht
    mooie aut ziet er goed uit, klein proefritje geen probleem.
    gisteren de auto opgehaald.
    Paar kilometer wat omgereden geen probleem, maar toen ze gisteren voor een langere trip onderweg was belde ze me dat de auto niet meer wilde
    (10 kilometer snelweg, 5 provinciale weg) ze remde af voor een rotonde en toen ging de temp. lamp branden en heeft ze de auto in de berm gezet.
    (en Broer gebeld ;)
    Ik ANWB er bij. conclusie waterslang van waterpomp geschoten, hele koel systeem leeg :hmmz , monteur heeft de slang gerepareerd en water er in gedaan om te testen,
    motor loopt in mijn gehoor wel prima. volgende probleem diende zich aan op de computer bleef de temp meter oplopen tot over de 106 graden zonder dat de thermostaat opengaat??
    kachel werkt ook niet??
    Conclusie waterpomp stuk ?? , ANWB heeft de auto laten wegslepen naar de garage waar hij vandaan komt,

vraag is eigenlijk: wat voor tik heeft de motor van deze oververhitting gehad??
    of is het een kwestie van waterpomp vervangen en koelvloeistof en gaan
    blijft dit wel een betrouwbare motor/auto of gaat de koppakking eraan wat kan je eisen of moet ze van de koop zien af te komen

nou graag advies, bedankt alvast

Hans

xladage
    Deelnemer

Wat de nevenschade is, is moeilijk op voorhand te zeggen.
    Het kan bij de pomp alleen blijven, maar de kop kan ook een tik gehad hebben.
    Als dat zo is, dan zal de koppakking vervangen moeten worden en eventueel de kop gevlakt (ga uit van een euro of 600).
    Het zal onderzocht moeten worden door een garagist (door bijv. op het systeem een druktest te doen)
    je kan ook gewoon gaan rijden en kijken of je problemen tegen gaat komen, gewoon afwachten dus

cosmo01
    Lid

Xladage,

ja prima bedankt voor je antwoordt, maar je hebt een auto 1 dag en dan gebeurd er al zoiets ernstigs aan de motor..
    geeft wel een behoorlijke deuk in het vertrouwen in de auto.
    zit een half jaar garantie op, kan ik een druktest eisen in dit geval ?

Haasje17
    Moderator

Mijn advies terug naar de garage en geldmterug. Eigenlijk heeft je koppakking en andere delen een flinke optater gehad. Dus is wel een risico auto geworden op dat moment.

Byjugo
    Deelnemer

Lijkt mij inderdaad dat je hiermee terug moet naar de garage waar je hem hebt gekocht. Zeker als je een half jaar garantie hebt op de motor.
    Ik zou niet akkoord gaan met enkel het vervangen van de waterpomp. Waarschijnlijk trekt die waterpomp hem wel door de half jaar garantie heen en mag je volgend jaar alsnog je kop laten vlakken.

xladage
    Deelnemer

Even kijken, slang van de pomp af, thermostaat die niet lijkt te werken.
    Het zou kunnen zijn dat je systeem verstopt is (geweest) en dat daarom je koeling niet rondloopt (en eventueel je druk te hoog wordt).
    het is natuurlijk de vraag of je de garagist kan aanrekenen wat er is gebeurd, of dat het botte pech is.
    Is de auto gekocht met BOVAG garantie of zonder?
    Coulance lijkt me sowieso op zn plek maar dat is geen recht maar een gunst.

Het punt is (garantie of niet) dat je als consument het recht hebt om een deugdelijk product te krijgen van de koper, tenzij anders aangegeven dan wel de prijs er niet naar is (dus als je veel minder dan de marktprijs hebt betaald bijv.)
    Hier zal je het dus mee moeten gaan redden.

Ik heb zelf een soortgelijk gebeuren gehad jaaaaaaaren geleden, met mijn tweede auto. Ook te warm geworden.
    De pomp en slangen zijn vervangen, maar verder met het blok niks gedaan (niet preventief de kop dus).
    De garagist heeft destijds getekend om eventuele nevenschade een jaar lang te vergoeden indien het op zou treden, en dat vond ik een prima deal.
    Gelukkig nooit last van gehad.

Ik heb mij altijd laten vertellen dat het lampje aan foute boel is. De wijzer is dan al door het rode gedeelte heen op het dashboard.
    Ik weet niet of dit waar is, of dat dit een vuistregel is die meestal op gaat, maar op basis daarvan zou ik denken dat er wel schade is.
    Heb je garantie, dan is er niks aan de hand, en is het een uitgemaakte zaak.
    heb je het niet, dan kan je volgens mij het beste eerst naar de garagist gaan met dit verhaal, en kijken of je op een vriendelijke manier dingen voor mekaar krijgt.
    Lukt dit niet, dan kan je informeren bij de BOVAG. Maar aangezien de BOVAG er vooral is voor zichzelf, en op de tweede plaats voor de garagist en pas op een latere plaats voor de consument, zou ik daar op weinig resultaat rekenen.
    Lukt je dat niet, dan kan je je rechtsbijstand bijv. vragen naar de haalbaarheid en houdbaarheid van je zaak.
    Lukt dat niet, dan kan je altijd de media nog opzoeken. Daar is niemand blij mee ;)

Succes iig. Ik hoop dat optie 1 (gewoon even bespreken) werkt, danwel dat je garantie hebt

xladage
    Deelnemer

Sorry, lees nu dat je een half jaar garantie hebt. Even overheen gelezen ;)

Dan lijkt het mij een hele simpele zaak!

1. Kapotte onderdelen (pomp, slangen, thermostaat etc) laten vervangen
    2. Druktest verplicht laten uitvoeren (en zelf er bij blijven om te checken!). Doen ze het niet, dan kan je voor weinig geld bij een andere BOVAG garage laten doen, en het resultaat op papier laten zetten.
    3. Als je kop goed lijkt, kijken of je de garagist zo ver kan krijgen om bijv. een jaar lang garantie te geven op nevenschade, waar onder de koppakking

Corsa_GSi
    Deelnemer

Vergeet niet het blok te laten schoonspoelen voordat je het laat repareren nu er water in gezeten heeft.
    Daarnaast haal je dan gelijk al het vuil uit het hele systeem nu het toch open is.
    Afvullen na reparatie doe je weer met koelvloeistof en dan wil je teveel water in het systeem hebben.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.